Safari nurkowe - dla pragnących wielkiej przygody
NAJCIEKAWSZE WRAKI i RAFY MORZA CZERWONEGO czyli ... organizujemy safari nurkowe
Dla tych, których nie satysfakcjonują dwa nurkowania dziennie i którym sprawia radość nurkowanie na wrakach i rafach w małych grupach, którzy są gotowi zamienić pokój hotelowy na łóżko pod północno-afrykańskim gwieździstym firmamentem, safari nurkowe na jednej z naszych łodzi, jest tym czego właśnie szukają. Przygoda na łodzi, która oferuje komfort pożądany podczas najpiękniejszego tygodnia w roku!!!
Tydzień na komfortowej łodzi z mnóstwem nurkowań, niesamowite wraki ciekawe rafy, codziennie inne nowe miejsce nurkowe. Nurkujemy, odpoczywamy i relaksujemy się w dzień wygrzewając się w słońcu, w nocy patrząc w rozgwieżdżone niebo a załoga dba o nasz komfort przygotowując posiłki i dbając o obsługę techniczną.
Najciekawsze miejsca do nurkowania:
Abu Nuhas, rafa leżąca na trasie żeglownej przez Morze Czerwone. 17 września 1869 roku został otwarty Kanał Sueski, który stał się najbliższą drogą do kolonii indyjskich. Wiele statków, głównie pod angielską banderą, przepływało przez ten mający złą sławę akwen. Często kończyło się to tragicznie z uwagi na liczne rozsiane po całym morzu rafy koralowe, mało widoczne i śmiertelnie niebezpieczne. Rafa Abu Nuhas, została ochrzczona "żelazną" lub "blaszaną" ze względu na ilość wraków, które skończyły w tym miejscu swoją podróż. Unikatowe miejsce na Morzu Czerwonym oferujące nurkowanie na kilku wrakach położonych obok siebie: Carnatic, Chrisoula K, Ghiannis D i Kimon M . Możemy zobaczyć tu również szczątki wielu innych wraków, niestety całkowicie już zniszczonych.
Giannis D – frachtowiec przewożący drewno. Przedostatnim statkiem, który zakończył rejs na rafie Abu Nuhas był grecki frachtowiec ,19 marca 1983 r. wpłynął na rafę i w krótkim czasie zatonął. Wrak ma około 80 m długości i 10 m szerokości. Leży na głębokości 20 m pod ostrym kątem w stosunku do rafy, ukosem na piaszczystym dnie. Stępka skierowana jest w stronę ściany rafy, zaś nadbudówki w stronę otwartego morza. Na dachu rafy, na głębokości 3 m spoczywa duża kotwica. Wrak jest przełamany w połowie, jeden z masztów wystaje aż na głębokość 3 m pod powierzchnię wody. Przednia część jest dobrze zachowana, a ponadto obficie porośnięta koralowcami twardymi i miękkimi. Ukośne położenie części dziobowej jest niekiedy irytujące: nurek musi sobie uświadamiać, ze to nie on płynie krzywo, lecz statek leży ukosem.
Carnatic – wrak z butelkami wina. Położony na głębokości maksymalnej 28 m, wystaje na głębokość do 15 metrów. Spoczywa na lewej burcie , równolegle do ściany rafy. Nurkowie nazywają go zazwyczaj "frachtowcem przewożącym wino” lub „wrakiem z butelkami wina” – z tego powodu, że w jego części dziobowej leżała znaczna liczba butelek wina, portwajnu, szampana, piwa i wody sodowej. Dziś butelki te znalazły miejsce w witrynach prezentujących zbiory nurków i tylko stare zdjęcia świadczą jeszcze o „różnorodności butelek”, jakie można było w nim niegdyś znaleźć. Drewniane pokłady z biegiem czasu zmurszały, tylko stalowe ramy – dziś porośnięte grubą warstwą koralowców miękkich – wytrzymały 125 lat w morzu. Stanowią przepiękne motywy fotograficzne, a nurkowanie w kadłubie przypomina spacer pod arkadami. Tysiące zmiataczowatych wydają się tworzyć niemal nieprzeniknioną zasłonę, która dzieli się niczym dotknięta niewidzialną ręką, ustępując z drogi nurkowi.
Chrisoula K – wrak z glazurą. Statek ten, mający długość 60 m, zatonął w 1982 roku. Jego wrak spoczywa pionowo w stosunku do rafy, dziobem na jej zboczu. Jest dobrze zachowany, lecz ze względu na młody jeszcze wiek – skąpo porośnięty. Przy śrubie, stanowiącej najgłębsze miejsce wraku, głębokość wynosi 28 metrów. Po silnie wgniecionym dziobie można się zorientować, z jaką silą statek uderzył o rafę. Nadbudówki wystają na głębokość 6 m, jedynie maszt sięga aż na powierzchnię. Komin jest oderwany i leży z boku na piasku. Ładunek, który stanowiła glazura, do dziś znajduję się w ładowni.
Thistelgorm, jeden z najsławniejszych "nurkowych" wraków świata. Thistlegorm był dużym transportowcem o tonażu ponad 9000BRT, przewożącym w czasie II Wojny Światowej zaopatrzenie dla brytyjskiej armii walczącej w Afryce. W nocy z 5 na 6 października 1941 roku został u wejścia do Zatoki Sueskiej zbombardowany przez niemieckie bombowce startujące z Krety i zatonął wraz z całym ładunkiem - oprócz broni składały się na niego motocykle, ciężarówki, części samolotów i samochodów, opony, buty, dwa lekkie czołgi i dwie lokomotywy. Po wojnie wrak znalazła w 1955 roku ekipa Jacques'a Cousteau płynąca na pokładzie statku Calypso, ale zachowała w tajemnicy szczegóły jego położenia. Wrak ponownie "odkryto" w latach 70-tych, ale dopiero 20 lat później zaczął być on szeroko znanym i popularnym celem nurkowań rekreacyjnych. Thistlegorm jest dużym wrakiem a długości 120 metrów, jego stępka leży na głębokości około 30m, pokład i nadbudówki znajdują się na głębokościach 15 do 20 metrów. Thistlegorm daje również schronienie wielu gatunkom ryb.
Ras Mohamed - Shark & Yolanda Reefs - jest to światowej sławy miejsce nurkowe, usytuowane na końcu Synaju. Dwie małe rafy połączone są pionową ścianą opadającą do otchłani. W Shark Reef prąd pozwala płynąć wzdłuż ściany, bogatej w kolorowe koralowce. Ruch w kierunku Yolanda Reef osiąga płaskowyż rozproszony małymi ergami i skałami koralowymi. Kontynuując dookoła rafy, natkniesz się na rozrzucone resztki wraku "Yolanda" wraz z ładunkiem toalet i wanien
Brother Islands - Big Brother jest wysunięty na północ i posiada małą latarnię. Na ścianach leżą dwa wraki. Na najbardziej na północ wysuniętym szczycie Większego Brata spoczywa duży frachtowiec Namibia, drugi to Aida II, egipski statek zaopatrzeniowy, który uderzył w wyspę podczas nocnej przeprawy. Wzdłuż całej południowej ściany znajduje się wspaniała rafa oferują nurkowanie w silnym prądzie, który pobudza wzrost lasu miękkich korali. To co charakteryzuje to miejsce to bardzo częste spotkania z dużymi pelagicznymi gatunkami i zdumiewająca różnorodność życia morskiego. Small Brother - jak sama nazwa wskazuje ta wyspa jest mniejszą spośród dwóch omawianych. Jej północny kraniec niczym długi jęzor rafy wdziera się wprost do morza, podczas dobrych warunków pogodowych możliwe jest rozpoczęcie stąd nurkowania i dalszy dryf wzdłuż ściany. Prądy biegną ze wschodu na zachód i to właśnie tutaj najczęściej spotyka się patrolujące rekiny. Na południowej stronie wyspy, na 35m głębokości znajduje się wspaniały las koralowych wachlarzy. Jest tu również sporo jaskiń, nawisów, czarne korale i sporo gatunków pelagicznych w tym rekiny, tuńczyki, barakudy, żółwie i szkółki ryb rafowych.
Salem Express to jeden z najsłynniejszych a zarazem najbardziej mroczny wrak spoczywającym na dnie Morza Czerwonego, na rafie Hyndmana, nieopodal Safagi. Salem Express to prom pasażerski, który zatonął krótko po północy, 17-go grudnia 1991, zabierając ze sobą większości pasażerów oraz załogi. Po zakończonym święcie Ramadan pokład pasażerskiego promu Salem Express pełen był pielgrzymów powracających do swych egipskich domów ze świętego miasta Mekki. W swój ostatni rejs statek wyruszył z portu Jeddah położonego na zachodnim wybrzeżu Arabii Saudyjskiej. Kapitan dobrze znał tutejszą rafę i niejednokrotnie oszczędzał na czasie trwania rejsu, wybierając znaną sobie drogę na skróty. Po uderzeniu w rafę Hyndmana, pękł kadłub w części dziobowej statku, a gigantyczna furta promowa na rufie otworzyła się, doprowadzając do zatonięcia statku w ciągu kilkunastu minut. Wrak leży na prawej burcie na głębokości od 32 m, lewa burta spoczywa na około 10 m pod powierzchnią wody
Plan nurkowań może ulec zmianie ze względu na pogodę.
Nasza łódź
Łódź NEW DREAM została zaprojektowana specjalnie do obsługi safari nurkowego. Posiada wszelkie niezbędne wyposażenie aby można bezpiecznie i komfortowo nurkować. Jest 36 metrową łodzią z profesjonalny system nawigacji spełniają wymagania dotyczące rejsów do oddalonych raf na południu Egiptu. Łódź posiada 13 klimatyzowanych kabin z łazienkami. Klimatyzowany salon z częścią jadalna i wypoczynkową. Pokład nurkowy jest przestronny a pokład rufowy z którego będziemy rozpoczynać nurkowania szeroki
Cena safari obejmuje :
- przelot, transfer lotnisko - łódź – lotnisko
- 7 noclegów z czego pierwszy lub ostatni może odbyć się w hotelu
- trzy posiłki dziennie oraz owoce i przekąski
- polski przewodnik
- butle oraz ich napełnianie, balast
- napoje bezalkoholowe: kawa, herbata, napoje gazowane
- 2-3 nurkowania pierwszego dnia
- 3-4 nurkowania w dniach 2-5
- 2 nurkowania 6 dnia
- ubezpieczenie KL,NNW, bagaż
Cena safari nie obejmuje :
- wizy egipskiej 25 USD
- napiwku dla załogi 50 EUR
- dodatkowych posiłków poza łodzią
- napojów alkoholowych
- wypożyczenia sprzętu nurkowego
- nitroksu, butli 15l
- opłaty środowiskowej Reef Protection + opłata Park Narodowy 80 EUR
- dodatkowego ubezpieczenia
Każdy z uczestników musi posiadać ubezpieczenie nurkowe ( np: DAN), ubezpieczenie musi mieć zakres typowo nurkowy, nie wystarczy zwykłe ubezpieczenie zdrowotne KL + NNW
Warunki płatności:
- I rata – płatności za bilet lotniczy - od 2000 PLN
- II rata - 400 EURO do 90 dni przed rozpoczęciem safari
- III rata - pozostała kwota do 30 dni przed rozpoczęciem safari